Doe de test: Zijn jullie een écht team?
In Scrum word vaak gesproken over teams. Sterker nog, in Scrum vinden we teams zo belangrijk dat we eigenlijk het liefst “Dedicated Teams” willen zien. Wat betekent dat de leden van het team ook echt genoeg inzet kunnen tonen voor het betreffende team. Dit wordt erg lastig wanneer je bijvoorbeeld in twee teams zit of parttime werkt.
Maar wat maakt een team nou eigenlijk een team? En wat zijn de verschillen tussen een team en een werkgroep?
Volgens David Wolcott Johnson in zijn boek “Groepsdynamica” zijn niet alle groepen ook daadwerkelijk teams en zijn teams juist een van de vele mogelijke groepen waar iemand zich in kan bevinden.
Je bewust zijn van in wat voor een situatie je je bevindt, en daar ook je verwachtingen en verantwoordelijkheden op aanpassen, zal zorgen voor een gezondere samenwerking. Het geeft een helderder beeld voor zowel jezelf als de mensen met wie je samenwerkt rondom wat je wel en niet van elkaar kunt verwachten en waar jullie je mogelijk in kunnen verbeteren.
Voor je kunt stellen dat je in een team werkt zijn er 5 vragen die je jezelf of je teamgenoten kunt stellen:
1. Zijn jullie je bewust van de afhankelijkheid die jullie onderling naar elkaar hebben om het doel van het team te kunnen realiseren?
2. Hebben jullie contact met elkaar? Daarnaast, wat vinden jullie van de manier waarop jullie contact hebben met elkaar?
3. Is het wel helder voor alle leden wie er in het team zitten?
4. Zijn er verschillende, doch specifieke rollen en functies in het team?
5. Is er een eindpunt op de horizon? Hebben jullie wel lang genoeg de tijd samen om echt een team te vormen?
Als je op al deze bovenstaande vragen ‘ja’ hebt kunnen antwoorden dan kun je spreken van het werken in een team. Andere duidelijke verschillen tussen een groep en een team zitten hem in :
Het nemen van verantwoordelijkheid voor het gehele product en het meten van de effectiviteit van het team word ook gedaan op basis van de door het team geleverde producten. Terwijl we bij een groep juist uitgaan van meer indirecte manier van voortgang meten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoeveel invloed de groep op anderen heeft.
De missie van een team is specifiek, duidelijk omgeschreven en daarnaast ook toegespitst op de verantwoordelijkheden van het team. Terwijl als we spreken van een groep de algemene missie van de organisatie ook voor de groep het doel vormt.
Verantwoordelijkheid in een team staat zowel voor je eigen individuele gedeelte als voor het gehele resultaat van het team. Waarbij we in een groep ervanuit uitgaan dat je alleen verantwoordelijk bent door je eigen individuele aandeel in het geheel.
Ik hoop dat deze korte punten jullie kunnen helpen met identificeren of je je op dit moment dus in een groep of team bevindt. Er zijn kleine doch wezenlijke verschillen die absoluut invloed kunnen hebben op het succes van beide samenwerkingsverbanden.
Er is nog een heleboel te vertellen over teams en werkgroepen. Graag ga ik de volgende keer verder in op wat voor een verschillende teams er zijn en hoe situatie, werkwijze en activiteiten invloed hebben op welk soort team je bent en wat de subtiele verschillen zijn.
Bewust zijn van waar je bent en hoe er verwacht word met elkaar om te gaan geeft een goed startpunt weer vanuit waar je als team, of werkgroep, stappen kun maken om nog beter te worden!
Ik ben heel nieuwsgierig; werken jullie op dit moment in een team of in een werkgroep? En welk van de punten heeft jullie geholpen om te signaleren welke vorm van samenwerking je op dit moment doet?
Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer, dan dus meer over teams!
Met vriendelijke groet,
Lars Liebrand