Is het Scrum Framework waardevol om toe te passen in het onderwijs?
Het is een vraag die ik regelmatig krijg in mijn dagelijkse werk; “Is het altijd waardevol om Scrum toe te passen?” of “Is Scrum waardevol om toe te passen in …?”. Zo ook of het waardevol is toe te passen binnen het onderwijs. Voor mij is het antwoord op deze vraag een overduidelijke “Ja! Maar ……” Maar dit komt dit niet zonder zijn eigen haken en ogen. Het gedachtengoed achter Scrum is Agile. Alleen Agile is een mindset en er is geen manier of vast format om Agile te werken. Scrum als Framework probeert daar een structuur te bieden die houvast geeft om aan de slag te gaan.
Als we de Agile waarden die aan de grondslag van Scrum liggen op een rijtje zetten:
- Mensen en hun interacties boven processen en tools
- Werkende producten boven allesomvattende documentatie
- Samenwerken met de klant boven contract onderhandelingen
- Inspelen op verandering boven het volgen van een plan
Dan denk ik dat we allemaal aanvoelen dat dit een manier van werken is die past binnen onze huidige maatschappij. Alleen als onderwijsorganisatie is het ook uitdagend om deze waarden op een goede manier handen en voeten te geven.
Wanneer we kijken naar het levensbloed van Scrum denk ik meteen aan Iteratief en Incrementeel werken: We leveren in korte iteraties steeds waardevolle deelproducten op en proberen te focussen op functionaliteit van dingen die we ontwikkelen. Met heel mijn hart ben ik overtuigd dat er een plek voor Scrum is in de wereld van het onderwijs. Alleen de weg ernaartoe is niet geasfalteerd en vraagt om een aantal grote, misschien zelf rigoureuze veranderingen. Dit vraagt van onderwijs professionals om de stoute schoenen aan te trekken en durven te concluderen dat onderwijs op dit moment niet alles uit de kan haalt wat er mogelijk inzit.
Scrum gaat over transparantie, inspectie en aanpassing en ik geloof zo sterk in deze concepten dat ik het iedere sector gun om dit te ontdekken en te omarmen. De laatste tijd zie ik tijdens het werken met Scrum Teams allerlei kansen binnen het onderwijs om meer te focussen op het ontwikkelen van waardevolle ervaringen voor studenten in plaats van te focussen op allesomvattende verslagen voor afzonderlijke vakken. Het is leuk om te zien dat steeds meer docenten ook kansen zien om Scrum in te zetten bij de ontwikkeling van lesprogramma’s. Het iteratief en incrementeel opbouwen en verbeteren van het curriculum is een uitstekende kans om ook aan de achterkant Scrum in het onderwijs te implementeren.
Past Scrum precies in het onderwijs?
Ja, en tegelijkertijd zijn er duidelijk een aantal dingen die niet precies passen binnen het boekje van Scrum. Dat is echter precies waar ik denk dat de kracht van Scrum ligt; aanpasbaarheid en toepasbaar in veel verschillende situaties. Laten we duidelijk zijn, het onderwijs zit vol met unieke en verschillende situaties. Het gaat om meedenken en het werkend maken voor waar jij tegen aanloopt. Met de kennis wat je wel en niet moet gebruiken van het Scrum Framework om wel het hart van Scrum te behouden zie ik dat Scrum een prachtige toevoeging is aan ons huidige onderwijsklimaat.
1-daagse Agile Scrum training
We zijn bezig met het plannen van een 1 daagse Agile Scrum training in oktober speciaal voor onderwijs professionals. Interesse/ Wil je op de hoogte blijven? Laat hier jouw naam en mailadres achter.
Of wil je samen met Lars een keer verkennen hoe Agile Scrum jou en jouw organisatie kan helpen. Bel of mail: lars@scrumit.nl of 06-4357 5889.